20 Σεπτεμβρίου 2018

Άρωμα και γεύσεις γιαγιάς !!


Γιαγιά λέξη μαγική που φέρνει στο νου
αγκαλιά , τρυφερότητα , απέραντη αγάπη για τα εγγόνια της .
Το πρόσωπο της γιαγιάς φωτίζεται , λάμπει 
σαν βλέπει τα εγγόνια της και σαν παιδούλα 
τρέχει σε κάθε τους επιθυμία!!
Δεν γνώρισα καμιά γιαγιά μου 
ο μπαμπάς ορφανός από μητέρα και η γιαγιά μου η Μαρία 
από τη μητέρα μου πέθανε όταν ήμουν μικρή !!
Με το ζόρι θυμάμαι την αγέλαστη και αυστηρή 
φιγούρα της πάντα μαυροφορεμένη , χωρίς τον άντρα της , 
χωρίς το γυιό της!!

Στο πρόλογο μίλησα για τις άλλες γιαγιάδες που συνάντησα 
και στις δυο μου πατρίδες!!
Αλλά και εγώ είμαι η γιαγιά τριών παιδιών 
με συναισθήματα ανεπανάληπτα και άγνωστα αν δεν τα ζήσεις!!

Από τις γιαγιάδες των άλλων λοιπόν έμαθα τα γλυκά τους  και τα λικέρ τους 
που φύλαγαν ευλαβικά στο ντουλάπι για του επισκέπτες !!

Η γιαγιά του Κώστα η  Μαρία έφτιαχνε τέλειο γλυκό κουταλιού
μελιτζανάκι , μου έδωσε τη συνταγή και τώρα που έχει φύγει από κοντά μας
το φτιάχνω και εγώ !!!



Η γιαγιά η Μαρία αποθήκευε και πολλά βάζα 
με σάλτσα ντομάτας  για τον χειμώνα !!
 Τα φαγητά της μοσχομύριζαν και η σάλτσα της μοναδική!!!


Από την γιαγιά  Σταυρούλα έμαθα το γλυκό κουταλιού κάστανο !!
Και αυτή μοναδική σε όλα της !!!!


Τελευταία από την γιαγιά του Μπάμπη την Αλεξάνδρα έμαθα 
το λικέρ φραγκόσυκο !!
Μάλιστα έμαθα ότι είναι το εθνικό ποτό της Μάλτας!!!
Τα φραγκόσυκα είναι αγαπημένο φρούτο με υψηλή διατροφική 
αξία και χωρία καμιά φροντίδα!!





Δοκίμασα λοιπόν και αυτό το λικέρ και ενθουσιάστηκα!!
Το διαυγές χρυσοκίτρινο  χρώμα του και η γεύση όχι ιδιαίτερα γλυκιά 
έγινε αγαπημένο σε όσους το δοκίμασαν με μπόλικο πάγο !!!



Τώρα μη νομίζετε ότι όλα αυτά και σε μεγαλούτσικες ποσότητες είναι μόνο για μένα,
μερικά θα χαριστούν και αρκετά θα διατεθούν στα Χριστουγεννιάτικα 
παζάρια που είναι και τα πιο δημοφιλή μας!

Μίλησα για γιαγιάδες των άλλων και θα ήταν παράλειψη  αν δεν γράψω 
και ότι άλλο σκέφτομαι !!
Την άλλη όψη του νομίσματος που πάντα υπάρχει 
και εκείνη η πλευρά είναι μουντή και άγευστη και άχρωμη!!
Μου είναι δύσκολο να αποδεχτώ ότι εκείνες οι γιαγιάδες που μεγάλωσαν παιδιά και τις περισσότερες φορές και τα εγγόνια τους , δεν χωρούν πια πουθενά και 
καταλήγουν σε οίκους ευγηρίας , ξεχασμένοι και άχρηστοι !!!
Με τα μάτια καρφωμένα στην πόρτα , με σώας τας φρένας 
κάνουν τα ξινά γλυκά ότι περνούν πολύ καλά εκεί 
ότι δεν θέλουν να επιβαρύνουν τα παιδιά τους 
και κρύβουν βαθιά στην ψυχούλας την αλήθεια , 
ότι πλέον είναι ενοχλητικού και άχρηστοι !!!
Μεγάλο θέμα και μεγάλη η συζήτηση , μια άλλη φορά .

Να είστε καλά φίλοι μου , να αγαπάτε και να σας προσέχετε 
τον εαυτό σας γιατί κανένας άλλος δεν θα το κάνει για εσάς!!!

34 σχόλια:

  1. Ε ναι Νικόλ μου απ τις γιαγιάδες και τις μαμάδες έχουμε μάθει πολλά πράγματα, έχεις δίκιο και με τη σειρά μας τα ακολουθούμε. Κι εγώ έφτιαξα μία φανταστική σάλτσα χθες με πιπεριές Φλωρίνης που μου έστειλαν. Λικέρ φραγκόσυκου δεν έχω πιει και παρ ότι φτιάχνω απ όλα σχεδόν, αυτό δεν το ήξερα. Αν μου δώσεις την συνταγή και καταφέρω να βρω και φραγκόσυκα θα το κάνω. Να είσαι καλά γλυκιά μου γιαγιά και να χαίρεσαι τα εγγόνια σου !!!! Σε φιλώ !!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ράνια μου τελικά είναι υπέροχο να ακολουθούμε τις παλιές συνταγές και γενικά να μένουμε και λίγο στην παράδοση !!Εγραψα τη συνταγή σε μέιλ για να μην γράφω κατεβατό εδώ!!
      Σου εύχομαι να γίνεις και εσύ γιαγιά , είναι το πιο γλυκό συναίσθημα !! Σε φιλώ με αγάπη

      Διαγραφή
  2. ολα αυτα τα αγαπω
    φερουν πανω τους αρωμα γιαγιας και παππουδων
    δενε χω καλυτερο

    καλο σκ Νικολ μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εχω δει την γλυκιά σου γιαγιάκα Κική μου και καταλαβαίνω την αμοιβαία αγάπη σας !! Να την χαίρεσαι
      Πολλά φιλιά

      Διαγραφή
  3. Αχ αυτές οι γιαγιάδες μας πόσα μας έχουν διδάξει. Και θυμάμαι ότι χαμογελούσαμε όταν μιλούσαμε για χειροποίητα γλυκά...Κοίτα τώρα πως έχουν ανοίξει τα μπαούλα με τις γιαγιαδίστικες αναμνήσεις!!!
    Όλα πανέμορφα όπως φαίνονται στις φώτο σου, λαχταριστά.
    Να σαι καλά Νικόλ μου και καλό Σ/Κο να περάσεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΣΑν την Ελληνίδα γιαγιά δεν έχει Αννα μου !! Αφού δεν είχα δική μου γιαγιά με αγκάλιασαν όλες οι γιαγιάδες των φίλων και συγγενών ,μυρίζει άρωμα λεβάντας η ανάμνηση της κάθε γιαγιάς !!! Σε φιλώ

      Διαγραφή
  4. Οι γιαγιάδες και οι μαμάδες είναι πολύτιμες! Όλες οι γενιές είναι πολύτιμες! Καθεμιά έχει να δώσει το δικό της αποτύπωμα, τη δική της ιστορία, τα δικά της έθιμα, τη δική της παράδοση. Όλα αυτά από γενιά σε γενιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ μαζί σου σε όλα Ειρήνη , κάθε γενιά πολύτιμη και μοναδική !! Να είσαι καλά και καλό σου βράδυ

      Διαγραφή
  5. Είχα την ευλογία Νικόλ μου να μεγαλώσω με Γιαγιά ! ναι ! και παρά τα όποια προβλήματα και το χάσμα σκέψης όλα αυτά τα σκέπαζε η προσφορά της και η εμβληματική της παρουσία σαν αγωνίστρια της ζωής.
    Τεράστια μορφή που λείπει σήμερα.
    Την καλησπέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι ευλογία όπως το λες Γιάννη μου . Είχαν τη σοφία των χρόνων και πραγματικά λείπει η παρουσία αυτών των γιαγιάδων . Να είσαι καλά με ότι κάνεις!!

      Διαγραφή
  6. Δεν ειχα την τύχη να γνωρίσω τις γιαγιάδες μου Νικολ μου!
    Οτι έμαθα απο την μανούλα μου και απο τις γιαγιάδες απο την γειτονιά μου εδω!Λατρεμενο το μελιτζανάκι γλυκό και το κάστανο επίσης!
    Καλοφάγωτα και νασαι καλα να ξαναφτιάξει!Καλο ΣΚ!Φιλια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και φαντάζομαι ότι η απουσία τους είναι αισθητή Δήμητρα μου !!Ομως και αυτές οι γιαγιάδες της γειτονιάς απλόχερα μας τα χάρισαν όλα !!
      Πολλά φιλιά και καλό φθινόπωρο

      Διαγραφή
  7. Νικόλ μου, η ανάρτησή σου με βρίσκει λίγο πριν από το μνημόσυνο της γιαγιάς μου. Πόσο πραγματικά με θλίβει η απουσία της από το σπίτι. Μου λείπουν οι ιστορίες της και το χαμόγελό της. Κρατώ όμως την ανάμνησή της και όσα μου έμαθε. Είναι κρίμα που κάποιοι δεν μπορούν να σεβαστούν τη σοφία των ηλικιωμένων και το φόβο τους για τη μοναξιά. Καλό Σαββατοκύριακο, φίλη μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λυπάμαι για την απώλεια της Μία μου , είμαι σίγουρη ότι θα σου λείπουν τα πάντα που έχουν σχέση με κείνη !!Να την θυμάσαι , είναι το καλύτερο !!
      Φιλιά πολλά

      Διαγραφή
  8. Εγώ ήμουν τυχερή γνώρισα δύο γιαγιάδες και έμαθα αρκετά Νικόλ μου αλλά και εσύ έμαθες πολλά και όμορφα από τις γιαγιάδες και ας μην είχες δικιά σου. Τα καλούδια σου σκέτη γλύκα να είναι καλοφαγωτα !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είσαι τυχερούλα με τις δυο σου γιαγιάδες Κατερίνα μου !!Αλλά ναι δεν έχω παράπονο αγάπησα άλλες γιαγιάδες και τιςμ αγάπησα και εγώ πολύ !!
      Σε φιλώ

      Διαγραφή
  9. χρυσοχέρα μου εσύ, να χαίρεσαι τα εγγόνια σου... και εις άλλα με υγεία..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Σαν την γιαγιούλα δεν έχει!! Φαίνονται πεντανόστιμα Νικολίτσα μου!!
    Να χαίρεσαι τα παιδιά και τα εγγονάκια σου!! Καλό αποκαλόκαιρο να χεις!! Φιλάκια!! 😘

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιαγιούλα λέξη γλυκιά σαν τις σχέσεις γιαγιάς και εγγονής!!! Καλό φθινόπωρο Μαριλένα μου !! Φιλάκια

      Διαγραφή
  11. Έχει υπάρξει και η αφεντιά μου, χρυσοχέρα, αλλά στα νιάτα μου!
    Τώρα που είμαι γιαγιά τα θυμάμαι και θαυμάζω το κουράγιο που είχα τότε και με τρία παιδιά!
    Τι ψωμί ζύμωνα, τι τυριά, γιαούρτια έφτιαχνα, μαρμελάδες, τι κατασκευές, πλεκτά, κουρτινάκια κλπ κλπ και δούλευα συγχρόνως!
    Μπράβο Νικόλ μου, που τιμάς έτσι όμορφα τις γιαγιάδες, ακόμα και τις τεμπέλες!

    ΑΦιλάκια πολύ πολύ γλυκά! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είμαι σίγουρη για όλα αυτά που έκανες Στεφανία μου ΄και εγώ αγαπώ αυτές τις παραδόσεις γιατί έτσι τιμούμε τις παραδόσεις μας !!
      Σε φιλώ με αγάπη

      Διαγραφή
  12. Αχ, και εγώ δεν έχω ζήσει καθόλου με τις γιαγιάδες μου. Λίγο όταν ήμουν πολύ μικρή με τη γιαγιά Μεταξια. Η άλλη ήταν μακριά και ερχόταν σπάνια. Έφτιαχνε όμως ωραία τυριά κα μυζήθρα που δεν θα τα ξεχάσω ποτέ!! Χαίρομαι που έμαθες τόσα από τις άλλες γιαγιάδες και έτσι τα εγγόνια σου θα έχουν να θυμούνται υπέροχες γεύσεις!!!! Να είσαι καλά Νικόλ μου να χαίρεσαι τα εγγονάκια σου και να δημιουργείς!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν πειράζει Μεταξία μου όλο και κάτι μαθαίνουμε από τις άλλες γιαγιάδες!!Να είσαι καλά με τους αγαπημένους σου!! Πολλά φιλιά

      Διαγραφή
  13. Πόσο γλυκιά η ανάρτησή σου, κορίτσι μου!
    Αυτή είναι η κληρονομιά μας! Και αγαπάμε τα πρόσωπα αυτά! Πολύ! Και μας λείπουν... ... ...
    *** Το μελιτζανάκι είναι το αγαπημένο μου γλυκό του κουταλιού!
    Σε φιλώ πολύ-πολύ!
    ΣΣΣΣΣΣΣΜΟΥΤΣ! Καλό βραδάκι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συριανάκι μου τα λόγια σου σαν γλυκό κουταλιού πάντα !!Και βέβαια η γιαγιά είναι καθοριστικό πρόσωπο στην πατρίδα μας !! Πολλά γλυκά φιλιά

      Διαγραφή
  14. Ευτυχως που εχουμε μαμαδες-γιαγιαδες που μας εφοδιαζουν με ολα αυτα κ μας μαθαινουν κ τα μυστικα τους...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είμαστε δεμένες οικογένειες εδώ στην Ελλάδα Λίτσα μου και αυτό είναι από μόνο του σπουδαίο!!

      Διαγραφή
  15. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    หนังออนไลน์

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Γειά σου Νικόλ Ε...αρχισα κι εγώ δειλά δειλά να κάνω τις επισκέψεις μου στα "όμορφα" σπιτάκια σας.Είχα την τύχη να γεύομαι την αγκαλιά και την φιλοξενία της γιαγιάς μου για πολλά πολλά χρόνια (πέθανε στα 97)δεν κούρασε κανέναν γιατί μέχρι το τέλος της είχε μνήμη και σωματική ικανότητα. Η σημερινή σου ανάρτηση είναι γλυκιά ξεχωρίζω το μελιτζανάκι που το αγαπώ πολύ αλλά δύσκολα βρίσκω μικρά μελιτζανάκια κι έτσι σπάνια το κάνω... φιλάκια πολλά και καλό απόγευμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Aκολούθησε την καρδιά σου Εφη και κάνε μικρές στάσεις όπου πιστεύεις ότι θα σε κάνουν να ξεχαστείς!!
      Χαίρομαι που απόλαυσες την αγάπη και την αγκαλιά της γιαγιάς σου !! Τώρα και εσύ μια σπουδαία γιαγιά προσφέρεις πολλά στα μικρά σας αγγελούδια !!
      Σε φιλώ με την αγάπη μου

      Διαγραφή
  17. Μας γλύκανες στην αρχή, μας ψιλομέθυσες με τα λικέρ, αλλά στο τέλος μας μελαγχόλησες.
    Δυστυχώς έτσι είναι η ριμάδα η ζωή...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι έτσι είναι η ζωή Στέλιο όπως έρχεται η και καμιά φορά όπως θέλουμε !!

      Διαγραφή
  18. Είναι τόσο νωπή η απώλεια της γιαγιάς των παιδιών μου...προσπαθώ, όπως κι εκείνα να την διαχειριστούμε, μας λείπει η γλύκα, η ζεστασιά, η αφοσίωση, ο παρηγορητικός της λόγος, η λύσεις που έδινε σε κάθε πρόβλημα και στενοχώρια μας, η έγνοια της, η προσφορά της η απέραντη αγάπη της....Πόσο μας λείπει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή